Programma 2016

PODIUM

Gregory Frateur, frontman van Dez Mona en man van vele gedaantes, stelt opnieuw het podiumprogramma samen. We gaan dit jaar voor een heel spannend programma. Ontdekkingen waarvan binnen 10 jaar iedereen zegt dat hij er bij was.

GREGORY FRATEUR

(Dez Mona)

Gregory Frateur verwierf in de eerste plaats bekendheid als frontman van Dez Mona, de alternatieve popband waarmee hij sinds 2005 aan een volstrekt eigenzinnig repertoire bouwt. Op zijn actief staan onder meer zes Dez Mona studioplaten, de soundtracks voor ‘The Red Piece’ van choreografe Ann Van den Broek, en voor de Franse film ‘Une Estonienne A Paris’ met Jeanne Moreau in de hoofdrol. In 2011 verbaasden Frateur en co tot ver buiten de eigen landsgrenzen met SÁGA, een barokke songcyclus in samenwerking met BOX (Baroque Orchestration X), vervat in een gesamtkunstwerk met onder meer schilder Nick Andrews, schrijver Jeroen Olyslaegers en modeontwerpster Veronique Branquinho. De laatste jaren wordt Frateurs emotionele podiumprésence en gevoel voor drama ook opgemerkt in theatermiddens: als acteur schitterde hij in verschillende voorstellingen van collectief Eisbär en van theatergezelschap FC Bergman. Dat ‘s mans uitstraling vervolgens ook indruk maakt in film- en televisieland bewijzen de recentelijk ingeblikte rollen in horrorreeks Tabula Rasa en in de verfilming van Tom Lanoye’s ‘Sprakeloos’ door Hilde Van Mieghem.

In de rol van curator/programmator van verscheidene muzikale evenementen leverde Gregory Frateur onder meer NO FEAR! af, een ode aan het repertoire van Nina Simone, een Radio1 sessie rond eigen werk, en hier en nu, voor het derde jaar op rij: een gevarieerd en avontuurlijk liveprogramma voor Closer/dichterbij. Geïnspireerd door het industriële karakter van de huidige locatie, kiest Frateur voor avontuurlijke electronica en alternatieve pop en soul uit de binnen- en buitenlandse undergroundscene:. Dit alles met een nadrukkelijk kloppend hart voor nieuw, aanstormend talent, dat zonder meer zal verrassen!

USCA

Waar in de eerste editie van Closer/dichterbij het werk van één beeldend kunstenaar werd getoond, werd voor de tweede editie geopteerd om via een curatorschap een bredere wereld, geankerd in verschillende beeldende disciplines, op poten te zetten. Deze keer gaan we nog we een serieus stapje verder, we openen een school: The Underground School of Contemporary Art. USCA is an independent art school that offers artist studios, art classes, in situ art production, lectures and debates, exhibition opportunities, curatorial education, artist residencies, film screenings, an in-house collection of contemporary art, research opportunities, a library, and live music events. Jan Van Woensel neemt weerom curatorschap op zich:

 

JAN VAN WOENSEL

‘The Curator of Doom’

Onafhankelijk curator en criticus Jan Van Woensel woonde en werkte geruime tijd in de Verenigde Staten. Als Guest Professor en International Curator in Residency doceerde hij aan NYU's Steinhardt School of Art (New York), Otis College of Art and Design (Los Angeles) en California College of the Arts (San Francisco). Sinds 2006 werkt hij samen met Lee Ranaldo (Sonic Youth). Ranaldo's kunstwerken stelde hij tentoon in Miami, New York, Hudson Valley, St. Louis, Oslo, Brussel, Antwerpen, Gent en Watou. Eveneens in de VS ontwikkelde hij het project ‘Bad Moon Rising’: een rondreizende, eigenzinnige, almaar veranderende en niet geheel van controverse gespeende tentoonstelling met als centrale thematiek: verdoemenis, terreur en apocalyps. Hij realiseerde er ook twee succesvolle tentoonstellingen met Philippe Vandenberg: Le Point Zero (2008) en L'Image Maudite/ The Cursed Image (2008/2009).

Van Woensels vaak weerbarstige tentoonstellingen en projecten worden gekenmerkt door hun uitgesproken eclecticisme en multidisciplinariteit. Als curator combineert hij moeiteloos high- en low-art met non-art. Naast het eigenlijke artistieke eindproduct, maakt hij graag het creatieproces zichtbaar. Hij poneert doelbewust het werk van opkomende talenten in dialoog met het oeuvre van gevestigde kunstenaars. Hij drenkt zijn vaak actuele, sociopolitieke thema's bij voorkeur in een melancholische, duistere en ontregelende setting, niet zelden ondersteund door in-situ livemuziek.

Jan Van Woensel was als curator verbonden aan Art in General, Bloomberg LP, Envoy Gallery, Rosenberg Gallery, ISCP, en Chelsea Art Museum (New York); The American University Museum (Washington, DC); Boots Contemporary Art Space en MOCA (St. Louis); NADA (Miami); Ben Maltsz Foundation (Los Angeles); Headlands (San Francisco); De Brakke Grond (Amsterdam); KMKV (Keulen); UKS (Oslo); LHI (Reykjavik); Duolon MOMA (Shanghai). 

Op Closer/dichterbij opent Jan van Woensel zijn Underground School of Contemporary Art (USCA).

CLUB CLOSER

In amper drie jaar wist Hush Hefner aka Yves Massignani zich tot een vaste waarde in het Belgische nachtleven op te werken. Als host en resident van de beruchte Hush Hush-feestjes wordt hij wel eens de nachtburgemeester van Antwerpen genoemd. Waar Double H draait, stroomt de dansvloer vol want house, disco en funk vormen de basis van altijd uiterst dansbare sets waar hiphop en classic R&B hits ook zelden in ontbreken. 

 

Als booker en mede-organisator van het nieuwe maar nu al gevestigde waarde partylabel Kleinhouse brengt hij lokaal en internationaal talent  samen, zowel in de natuur  op het jaarlijkse Open Air festival als underground in Ampère of het alom bekende MAS. De voorbije zomer was het moeilijk om Hefner niet tegen te komen, want hij speelde op Wecandance, debuteerde op Pukkelpop, cureerde een eigen stage op AFTR SUN, én deed met een eigen Hush Hush-line-up zowel Laundry Day als Tomorrowland aan.

PROGRAMMA